طبیعت گرایی
نویسندگان
چکیده
مقاله ی کواین، با نام «معرفت شناسی طبیعی شده»، منتشرشده در سال 1969، تأثیر فراوانی بر خطّ سیر مباحث معرفت شناسی داشته است. معرفت شناسی سنّتی، بر دو مسأله ی شکّاکیّت و توجیه، تأکید فراوانی دارد و برای حصول معرفت، رعایت برخی وظیفه های معرفتی را خواستار است. به عنوان نمونه، مطالبه ی وظیفه های معرفتی در اندیشه های دکارت و کارنپ ملاحظه می شود. کواین، این نگاه دستوری به معرفت شناسی را ناکارآمد می داند و به جای آن، جایگزین شدن نگاه توصیفی به معرفت شناسی را پیشنهاد می کند. در نگاه او، معرفت شناسی، مقدّم بر علوم نیست، بلکه این علوم هستند که بر معرفت شناسی، تقدّم دارند. کیم، با انتقاد از دیدگاه کواین، معتقد است که امکان سلب جنبه ی دستوری از معرفت شناسی وجود ندارد و برای ادّعای خود، دلیلی را اقامه می کند. سخن کیم، با پاسخ افرادی هم چون کمپل مواجه شده است. در این مقاله، دیدگاه کواین، مورد بررسی و نقد قرار گرفته است و نشان داده شده است که ادّعای کواین، هر چند از جهاتی قابل پذیر است، امّا نمی تواند به عنوان یک کل، نظریّه ی صحیحی قلمداد شود.
منابع مشابه
طبیعت گرایی و زیبا شناسی فرش ایران
The arts are born out of the artist’s mind within the milieu of the culture of the period and the social environment. The craft of carpet weaving is no exception, as it is influenced by intellectual and cultural trends. Certain arts such as the art of the carpet have a very long life and have gone through the ages, while they are still alive. Such arts have obviously been influenced by va...
متن کاملطبیعت گرایی نظریة مجموعه ای به عنوان پایة ریاضیات
باورهای ما مبتنی بر دو پایة شواهد تجربی و نظریه پردازیند ولی در ریاضیات اساس کار، برهان عقلی است. برهان عقلی نیز متکی به مقدمات و پیش فرضهاست. ولی نمی توان این فرایند برهان را تا بی نهایت ادامه داد و بالاخره باید به اصول موضوعه رسید. معمولاً همین اصول موضوعه، معرف شاخه ای از ریاضیاتند. مثلاً حساب با اصول موضوعة پئانو تعریف می شود. ریاضی دانان، در اواخر قرن 19 م و اوائل 20 م کشف کردند که اصول موضو...
متن کاملطبیعت گرایی انتقادی و فرانظریه اجتماعی ـ سیاسی
نظریههای اجتماعی و سیاسی بر پایه مبادی فرانظری خود که دلالت بر هستیشناسی اجتماعی و نتایج معرفت ـ روششناختی حاصل از آن دارد، بویژه در تاریخ معاصر به اردوگاههای مختلف عینیّتگرایانه و ذهنیتگرایانه تقسیم شده و بدین ترتیب، قرائتهای مختلف از رابطة فرد ـ جامعه و ساختار و کارگزار را عرضه کردهاند. درمقابل فرانظریههای انتقادی که درصدد فرارفتن از تقابل عینیتگرایی ـ ذهنیتگرایی در مورد رابطة فرد ـ ج...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
عنوان ژورنال:
پژوهشنامه فلسفه دین (نامه حکمت)ناشر: دانشگاه امام صادق (ع)
ISSN 2228-6578
دوره 1
شماره 1 2012
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023